Mission

What. FreeReporter is not a blog. It’s a generator of crowd-sourced participative journalistic investigations. It’s a new tool offered to all those who are passionate about environmental issues, want to share them with others and bring them to the attention of the general public through the mass media.

Why. Today the news and the environment have the same problem: Although they are essential elements of our ecosystem, they have little means to assert themselves. To understand what happens to the environment and inform the others, one needs to do research and go to the field. That costs money. That’s why we end up staying in front of our computer, the only “environment” truly protected  (by copyright law) and the only low cost (but often unreliable) source of information  accessibile to all. And yet, in the era of the web and social networks an effective solution exists and it goes bottom-up: Anyone who really cares for the environment may help, by means of a little contribution, to sustain  quality information that reaches out to the collectivity and raises awareness on the green challenges posed by globalization.

How. Stefano Valentino and other environmental journalists pitch exclusive investigations on issues unreported by mainstream media. Users fund them via web-based micro-payments, follow them in real time through regular email, Facebook and Twitter updates, participate by submitting sharing their content contributions, promote them among other users and, eventually, see them published in the news outlets belonging to FreeReporter’s media network. Join now our investigative eco-community!

Cosa. FreeReporter non e’ un blog. E’ un generatore di inchieste giornalistiche partecipative sostenute dal basso. E’ un innovativo strumento offerto a tutti coloro che si appassionano di questioni ambientali, intendono condividerle con altri e sottoporle all’attenzione del grande pubblico tramite i mass media.

Perche’. Oggi l’informazione e l’ambiente hanno lo stesso problema: essenziali nel nostro ecosistema, hanno mezzi scarsi per farsi valere. Per capire che succede all’ambiente e informare, bisogna documentarsi e andare sul campo. Farlo costa. E allora si resta davanti al computer: unico “ambiente” realmente tutelato (dal copyright) e unica fonte d’informazione a basso costo (ma spesso inattendibile) accessibile a tutti. Eppure, nell’era del web e dei social network una risposta efficace c’e’ e viene dal basso: chi tiene veramente all’ambiente puo’, nel suo piccolo, contribuire ad alimentare un’informazione di qualita’ che raggiunga la collettivita’ e sensibilizzi le conscienze sulle sfide verdi poste dalla globalizzazione.

Come. Stefano Valentino e altri giornalsiti ambientali propongono inchieste esclusive su temi trascurati dai media tradizionali. Gli utenti le finanziano mediante micro-pagamenti sul web , le seguono in tempo reale attraverso costanti aggiornamenti via email, Facebook e Twitter, vi partecipano proponendo e scambiando contributi contenutici, le promuovono presso altri utenti e, infine, le ritrovano pubblicate sulle testate appartenenti al media network di FreeReporter. Diventa anche tu parte della nostra eco-community investigativa!

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